تبلیغات

چگونه وبلاگی موفق داشته باشیم و  افراد بیشتری را به سمت آن جذب کنیم

چگونه وبلاگی موفق داشته باشیم و افراد بیشتری را به سمت آن جذب کنیم

چگونه وبلاگی موفق داشته باشیم و

افراد بیشتری را به سمت آن جذب کنیم.

نویسنده مهندس یحیی صالحی

مسیر خود را پیدا کنید

 

شاید کسانی که تصمیم دارند وبلاگ بنویسند و یا شروع به نوشتن کرده‌اند،

دغدغه‌ی این را داشته باشند که چطور بازدید نوشته‌های خود  را بالا ببرند.

ممکن است شما هم جزو این دسته از افراد باشید و امیدوارید روزی وبلاگ

نویس قهاری شوید و حتی از طریق آن کسب درآمد کنید.

در ابتدا باید بگوییم که وبلاگ نویسی، جدا از جنبه‌های مالی آن، خود کاری

تحسین برانگیز است؛ پس به شما تبریک می‌گوییم. اما همان طور که می‌دانید

وبلاگ نوشتن فقط انتخاب یک محیط کاری و درست کردن وبلاگ و یا

صرف زمان زیاد برای نوشتن پست‌های مختلف نیست. برای موفق بودن

در این زمینه، شما نیاز دارید که مخاطبان خود را بسازید و به زیاد کردن

آن‌ها ادامه دهید. در اینجا سعی داریم هفت روش امتحان شده  برای

افزایش بازید وبلاگتان را (صرف نظر ازاینکه برای سرگرمی یا کسب درآمد این کار را انجام می‌دهید) معرفی کنیم.

۱.  مسیر خود را پیدا کنید

هرچقدر حد و مرز موضوعات وبلاگتان (مثلا تکنولوژی) وسیعتر باشد،

مخاطب سختر به سمت شما می‌آید؛ چراکه سایت‌ها و وبلاگ‌های

بزرگتر از مدت‌ها قبل برای مخاطبان شما به رقابت پرداخته‌اند. اما

 از طرفی هم نمی‌خواهید که موضوع وبلاگتان خیلی تخصصی باشد

تا مخطبانتان عده‌ی کم و خاصی نباشد و همچنین مطالبتان زیاد و متنوع باشد.

سعی کنید زاویه‌ی خاصی را از موضوع مورد نظرتان انتخاب کنید

( مثلا تکنولوژی برای کودکان) و مطمئن شوید این موضوع را دوست دارید

و می‌توانید درباره‌ی آن بنویسید.

هنوز نمی‌دانید موضوع اصلی وبلاگتان چه چیز می‌تواند باشد؟ به این

موارد فکر کنید: سرگرمی‌هایتان، موضوعاتی که دوست دارید درباره‌ی

آن صحبت کنید و با دیگران راجع به آن بحث کنید، و موضوعاتی که به

خواندن و تحقیق کردن درباره‌ی آن‌ها علاقه‌مند هستید. سایت Boost Blog Traffic

 در مطلبی به نکاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد آیا موضوع وبلاگتان

را درست انتخاب کرده‌اید یا خیر. در بین پیشنهادهایی که برای انتخاب

موضوع کرده‌ایم حتما علاقه‌ی خود را در نظر بگیرید، ببینید از موضوعی

که انتخاب کرده‌اید، چقدر می‌دانید: چقدر کتاب و مطلب درباره‌ی آن خوانده‌اید؟

می‌توانید ۵۲ سرفصل متفاوت درباره‌ی این موضوع بنویسید؟ ( برای هر هفته‌ی سال)

و آیا مخاطبی برای این موضع وجود دارد؟

زمانی که موضوع وبلاگتان را مشخص کردید، به آن بچسبید و تغییرش ندهید. 

ثبات کلید وبلاگ شماست که مخاطبان را وادار می‌کند برای  دیدن مطلب

بعدیتان سراغ وبلاگتان بیایند.

۲.  به نوشتن محتوای خوب ادامه دهید

به محتوای خوب اشاره کردیم، راستی چه چیزی باعث می‌شود که پست‌ها

مشهور شوند و بیشتر به اشتراک گذاشته شوند؟ چون در مورد محتوا صحبت می کنیم،

می توانیم جواب این سوال را اینطور بدهیم: مشکلی را حل کنند، سوالی را جواب دهند،

خواننده را بخنداند، و یا آن‌ها را به گریه بیاندازند (‌البته به شکل خوب آن).

همچنین مهم نیست که پست شما کوتاه یا بلند باشد، فرمت و شکل

آن باید به گونه‌ای باشدکه خواننده بتواند با استفاده از موارد زیر سریع آن 

را اسکن کند:

  • عناوین فرعی
  • استفاده از نقل قول و نوشتن شرح تصاویر
  • استفاده از خطوط کوتاه
  • استفاده از فونت‌های برجسته
  • تصاویر
  • و دیگر فرمت‌ها که نکات اصلی متن را بزرگ جلوه دهد

اگر عادتِ هر روز نوشتن را در خود بسازید که فوق العاده می‌شود. واضح است

که اگر بتوانید مطالب قوی و پرفایده بنویسید شانس بیشتری دارید که خواننده‌ها

وبلاگ شما را پیدا کنند. حتی اگر هر روز هم ننوشتید، سعی کنید منظم و مدارم

وبلاگ خود را به روز رسانی کنید تا مخاطبانتان مرتب به وبلاگ شما سر بزنند.

اینجاست که شما پایه‌ی مخاطب وفادار به وبلاگتان را پی ریزی می‌کنید.

از طرف دیگر، همان طور که وبلاگ نویس مشهور چارلی هریسن توصیه می‌کند،

فقط به خاطر این نظم و ترتیب، و یا چون روزهای دوشنبه و چهارشنبه و جمعه

را برای انتشار مطالبتان انتخاب کرده‌اید، مطلب ننویسید. زمانی مطلبی را

منتشر کنید که به حد بالای کیفیت رسیده باشد:

تا به حال نشنیده‌ام که کسی به خاطر اینکه وبلاگ “الف” این هفته

پستی نداشته آن را لغو اشتراک کرده باشد. اما به مراتب شنیده‌ام

که کسی  وبلاگ “ب” را به خاطر مطالب ملال آورش لغو اشتراک کرده است.

چیزی به اسم زمانبندی دقیق برای وبلاگ نوشتن وجود ندارد. اما برای

آنکه به نقطه‌ای برسید که منظم  نوشته‌های خود را منتشر کنید، باید

هر زمانی که اشتیاق به نوشتن دارید روی مطلب خود کار کنید.

این را هم در نظر داشته باشید که رشد وبلاگ شما زمان بر است، پس

باید در این کار صبر داشته باشید مخصوصا اگر به جنبه‌ی مالی آن

چشم دارید. پس اگر سریع به نتیجه نرسیدید، ناامید نشوید.

۳.  عناوین جذاب و گیرا انتخاب کنید

نوشتن عنوان به خودیِ خود یک هنر است، و یکی از فاکتورهای بزرگ

در موفقیت نوشته‌ی شما محسوب می‌شود. برای مثال سال گذشته

مجله‌ی نیویورک تایمز مطلبی را با عنوان «چگونه شرکت‌ها راز‌های شما

را می‌فهمند» کار کرد  که همین مطلب را مجله‌ی فوربس با عنوان

«تارگت چگونه راز دختر نوجوان را قبل از پدرش فهمید» کار کرد که خیلی

بیشتر از نیویورک تایمز مورد استقبال عموم قرار گرفت.

بسیاری از وبلاگ نویسان معروف معتقدند نیمی از زمانی که صرف نوشتن

مطلبتان می‌کنید باید صرف انتخاب عنوان آن کنید؛ چراکه به همان اندازه مهم است.

انجمن نویسندگان امریکا چهار نکته‌ی مهم را در زمینه‌ی عنوان نویسی مطرح کرده‌اند:

۱.  برای خواننده مفید باشد

۲.  به خواننده حس ضروری بودن را القا کند

۳.  به خواننده بفهماند این مطلب نکته‌ی منحصربه فردی دارد

۴.  تمام نکته‌های بالا را به روشی خاص و تک انتقال دهد

فقط توجه کنید که اگر عنوان نوشته‌ی شما قول مطالبی را به خواننده

می‌دهد، حتما نوشته‌ی شما بتواند این قول‌ها را عمل کند.

می‌توانید نظر دوستان خود را درباره‌ی عنوان مطالبتان بپرسید و یا

در وبلاگ‌های معروف عنواین مطالب را بررسی کنید تا بفمید چه عناوینی

کاربران را بیشتر سمت خود جذب می‌کند.

۴. به جامعه‌ی وبلاگ نویسان بپیوندید

وبلاگ یک جزیره‌ی تنها نیست. حالا که شما وبلاگ دارید یعنی بخشی

از جامعه‌ی وبلاگ نویسان هستید. چندین راه برای برقراری ارتباط با

دیگر وبلاگ نویسان وجود دارد:

  • سخاوتندانه از منابع دیگران لینک بگذارید. لینک گذاشتن از منابع
  • دیگر نه تنها برای بالا بردن ارزش مطلب شما مفید است بلکه در موتورهای
  • جست و جو هم شرایط و رتبه‌ی بهتری خواهد داشت.
  • استفاده از ترک بک. استفاده از ترک بک (Trackback) یعنی اینکه  شما
  • مطلب خود را به مطلب وبلاگ دیگری لینک کرده‌اید. این کار تاثیری
  • دوگانه دارد: هم خود را به دیگر وبلاگ نویسان نشان داده‌اید و هم لینک
  • وبلاگتان را خوانندگان بیشتری دیده‌اند.
  • بلاگرول خود را بروز رسانی کنید. لیست وبلاگ‌های مورد علاقه‌تان
  • در بلاگرول باعث می‌شود دیگر وبلاگ نویسان به شما توجه بیشتری کنند
  • و اگر آن‌ها هم وبلاگ شما را در لیست خود قرار دهند خوانندگان بیشتری
  • به سمت وبلاگ شما سرازیر می‌شوند.
  • سعی کنید بعضی از خوانندگان را به خوانندگان وفادارتان تبدیل کنید.
  •  زمانی که خوانندگان در مورد مطلب شما نظر می‌گذارند، خودتان  را نیز درگیر
  • بحثشان کنید. سعی کنید خوانندگان را به نظر دادن تشویق کنید.
  • دیگران را دعوت کنید در وبلاگتان بنویسند و یا حتی از خوانندگان
  • در نوشتن وبلاگتان کمک بخواهید. این گونه می‌توانید پیشرفت  خود دوبرابر کنید.
  • از وبلاگ‌های بزرگتر کمک بخواهید. راه خوب دیگر برای جلب توجه بیشتر.
  • درواقع بسیاری از وبلاگ نویسان از این روش برای ارتقای  بازدید خود استفاده کرده‌اند.

اگر بتوانید از سایت‌های بزرگ هم استفاده کنید و از آن‌ها بخواهید از لینک

مطالب شما استفاده کنند که قدم بسیار بزرگی است. حتی اگر اشاره‌ای هم

در این سایت‌ها به مطالب شما شود ترافیک  وبلاگتان در حد قابل توجهی بالا می‌رود.

۵.  از مخاطبان فعلی تان یاد بگیرید

شاید مهمترین چیز شناخت مخاطبتان باشد. باید مطمئن شوید مطالبتان

هنوز هم آن‌ها را جذب وبلاگتان می‌کند.

مخاطبان به مراتب به مطالبی علاقه مند هستند که خواسته‌ی آن‌ها

را برطرف کند، به صورت منظم به روز رسانی شوند و در کل رسانه‌ای هستند

که توازن را بین ثبات و تنوع مطالب رعایت کنند بدون آنکه دچار افت کیفیت شوند.

اگر گوگل آنالیز را بر روی وبلاگتان نصب کنید (‌و یا دیگر برنامه‌های آنالیز)،

می توانید بفهمید مخاطبانتان از کدام موضوع بیشتر استقبال کرده‌اند،

خواننده‌های شما از کجا می‌آیند و اطلاعات مفید دیگر. بهترین نقطه برای موفقیت

زمانی است که بتوانید  مطالبی را بنویسید که کاربران مشابه را جذب کند و همچنین

مخاطب را وادار کند دوباره به وبلاگتان برگردد.

گوگل آنالیز

همچنین رسانه‌های اجتماعی می‌تواند ابزار قدرتمندی برای جذب خوانندگان باشد.

علاوه بر اضافه کردن کلید اشتراک گذاری در وبلاگتان، لینک مطالبتان را در فیس بوک

و گوگل پلاس و توییتر نیز به اشتراک بگذارید.

۶.  وبلاگ خود را ”گوگل دوست” کنید

احتمالا قبلا با مفهوم SEO آشنا شده‌اید. اساسا سئو بدین معناست که

وبلاگ خود را جوری بنویسید که شانس بیشتری داشته باشد برای اینکه در نتایج

اولیه‌ی موتورهای جست و جو بیاید. ممکن است کمی شما را اذیت کند، اما کمک

بزرگی برای پیشرفت کار شما محسوب می‌شود. لازم نیست خیلی

خود را درگیر این موضوع کنید. صادقانه بگوییم، قوانین مربوط به سئو هر روز

در حال تغییر و تحول است و احتمالا اصلا ارزش ندارند که بخواهید وقت خودتان

را صرف مطابق دادن محتوا با این قوانین بکنید.

چند نکته‌ی کوتاه در مورد موتورهای جست و جو را خاطر نشان می‌کنیم که

با انجام این‌ها می‌توانید وبلاگتان را در نتایج اولیه موتورهای جست و جو ببینید:

  • عنوان صفحه‌تان منحصربه فرد، دقیق و کوتاه باشد.
  • از توضیح متا استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که سایتتان مسیریابی راحتی داشته باشد.
  •  از کلمات برای URLها استفاده کنید و از URLهای بلند بپرهیزید.
  • برای لینک دادن، از متن خوبی بهره بگیرید. مثلا به جای آن که بگویید
  • «اینجا را کلیک کنید» بگویید « گزارش سئوی مرا بخوانید».
  • از عناوین برای مشخص کردن قسمت‌های مهم استفاده کنید.
  • برای تصویر‌های خود متن جایگزین بنویسید.

وبسایت Search Engine Watch  لیستی دارد که شش نکته برای داشتن

سئوی بهتر را خاطر نشان می‌کند. مثلا: برای مطلبی که می‌نویسید لینک

مطالب مرتبط را هم اضافه کنید، قسمت اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

را اضافه کنید و کار را برای خوانندگان به وسیله‌ی دسته بندی کردن محتوای

وبلاگتان و طبقه بندی موضوعات آسان کنید.

۷.  مثل خودتان بنویسید

امروزه میلیون‌ها وبلاگ در دنیای وب وجود دارد. پس خیلی راحت نیست

که بتوانید در این زمنیه قدرتمند باشید.  با این حال، اگر دقت کنید 

بسیاری از وبلاگ‌های برتر و معروف روابط وسیعی دارند، چراکه آن‌ها

نگاهی منحصربه فرد به موضوعاتشان دارند و سعی می‌کنند صدایی 

متفاوت را به گوش خواننده برسانند. در زمان نوشتن، نترسید از اینکه

شخصیت اصلی خود را نشان دهید. با نشان دادن خودِ واقعیتان راحتر

می‌توانید با خواننده ارتباط برقرار کنید. با همه‌ی این حرف‌ها بازهم

خواننده حرف اول را می‌زند.

چیزهای زیادی هست که برای داشتن وبلاگی موفق باید یاد بگیرید.

اما امیدواریم با توجه کردن به نکته‌های بالا، اساس کار را یاد گرفته و

شروع به نوشتن کنید.

موفق باشید!

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...