تبلیغات

شخصی سازی تنظیمات موس در ویندوز 10

شخصی سازی تنظیمات موس در ویندوز 10

 شخصی سازی تنظیمات موس در ویندوز 10

نویسنده مهندس یحیی صالحی

تنظیمات موس

مهم نیست که از کامپیوتر خانگی استفاده می‌کنید یا یک لپتاپ، به هر صورت برای استفاده از ویندوز 10 همواره به موس یا تاچ پد وابسته هستید. موس سالهاست که جزو جدایی ناپذیری از زندگی دیجیتال ماست و به همین دلیل تنظیم صحیح و مناسب آن بسیار ضروری است.

در ویندوز 10 مایکروسافت از کاربران می‌خواهد برای شخصی سازی تمامی قسمت های سیستم عامل از اپ Setting استفاده کنند اما واقعیت آن است که تنظیماتی که از طریق این اپ در اختیار کاربر قرار می‌گیرد بسیار محدود است. خوشبختانه شما هنوز هم می‌توانید از Mouse Properties موجود در کنترل پنل برای شخصی سازی موس استفاده کنید.

ما در این راهنمای گام به گام نحوه‌ی شخصی سازی تنظیمات موس و تاچ پد بر روی Windows 10 را به شما آموزش خواهیم داد.

چگونه تنظیمات موس را شخصی سازی کنیم؟

مایکروسافت هنوز تمامی تنظیمات موس را به اپ Setting  منتقل نکرده است که بدان معناست که شما برای دسترسی به تمامی گزینه های موجود ناچار به استفاده از اپ Setting و گزینه های موجود در کنترل پنل در کنار هم هستید.

برای شخصی سازی تنظیمات موس یا تاچ پد بر روی ویندوز 10 مراحل زیر را دنبال کنید:

  • Setting را باز کنید
  • بر روی Devices کلیک کنید
  • بر روی Mouse & touchpad کلیک کنید

پس از ورود به صفحه ی Mouse & touchpad اولین کاری که لازم است انجام دهید بررسی گزینه ی primary button است. این گزینه به صورت پیشفرض بر روی Left تنظیم شده است که حالت مناسب برای افراد راست دست محسوب می‌شود. اما اگر شما جزو 45 درصد چپ دست روی کره ی زمین هستید، لازم است این گزینه را بر روی Right تنظیم کنید.

در بخش Roll the mouse wheel to scroll نیز از طریق منوی کشویی موجود یه دو گزینه دسترسی خواهید داشت که تعیین کنید با اسکرول کردن کردن توسط موس، هر بار یک صفحه اسکرول شود یا چند خط. اگر گزینه ی multiple lines را انتخاب کنید امکان تعیین تعداد خطوط را نیز خواهید داشت.

همچنین می‌توانید گزینه ی مربوط به اسکرول کردن صفحات غیر فعال را روشن یا خاموش کنید. در صورتی که این گزینه را بر روی On تنظیم کنید دیگر برای اسکرول کردن صفحات غیر فعال نیز به کلیک بر روی آنها نخواهید داشت.

 تنظیمات موس

در صورتی که از لپ تاپ استفاده می‌کنید گزینه ی دیگری برای تنظیم تاچ پد به این صفحه اضافه خواهد شد که به شما اجازه می‌دهد با انتخاب مقدار مناسب از جا به جایی ناخواسته‌ی نشانگر موس در زمان تایپ کردن جلوگیری کنید. شما میتوانید یکی از مقادیر No delay (always on) ،Short delay،Medium delay یا Long delay را برای این گزینه انتخاب کنید.

 

تنظیمات اضافه‌ی موس

اگر می‌خواهید سایز یا ظاهر نشانگر موس و سایر تظیمات پیشرفته را شخصی سازی کنید باید بر روی Additional mouse options کلیک کنید تا صفحه‌ی Mouse Properties از کنترل پنل نمایش داده شود.

در سربرگ Buttons به تنظیمات مختلفی دسترسی خواهید داشت، گزینه‌ی Switch primary and secondary button موجود در بخش ‌Button configuration همان عملکرد تغییر کلیک چپ و راست را که در اپ Setting وجود داشت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در بخش Double-click speeds می توانید سرعت دابل کلیک  را تغییر دهید.

ClickLock قابلیت جالبیست که به شما اجازه می‌دهد آیکون ها را بدون پایین نگه داشتن کلید موس جابه‌جا کنید. در صورتی که این قابلیت را فعال کرده باشید می‌توانید به راحتی بر روی هر آیکونی کلیک کرده و آن را بکشید، برای رها کردن آن نیز کافیست دوباره کلیک کنید.

شما می‌توانید با کلیک بر روی کلید Setting تعیین کنید که لازم است قبل از قفل شدن کلیک چقدر دکمه ی موس را پایین نگه دارید.

 تنظیمات موس

در سربرگ Pointers نیز می‌توانید اندازه و ظاهر نشانگر موس را تغییر دهید.

در منوی کشویی scheme میتوانید از بین گزینه هایی چون، Blank یا خالی، White یا سفید  و یا default pointer (نشانگر پیشفرض)  گزینه ی مورد نظر را برای ظاهر نشانگر موس انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید اندازه ی نشانگر موس را تغییر دهید مجبورید یکی از گزینه های پیشفرض موجود در منوی کشویی شامل system ،large، یا extra large را انتخاب کنید.

شما این امکان را نیز دارید تا برای هر یک از حالت های نشانگر موس شکل دلخواهی را انتخاب کید. برای این کار تنها کافیست گزینه های موجود در بخش Customize را انتخاب کرده و روی کلید Browse کلیک کنید، حالا در پنجره‌ی باز شده امکان انتخاب هر یک از شکل های موجود در پوشه ی Cursors در اختیار شما قرار دارد.

اگر از ظاهر تکراری نشانگر موس خسته شده اید بسیاری از نشانگر های اضافی بر روی اینترنت موجود هستند. شما میتوانید این فایل ها را که به همراه install.inf ارائه می‌شوند دانلود و نصب کنید. اما اگر به چنین فایلی دسترسی ندارید لازم است با استفاده از بخش Customize نشانگر های جدیدی را به صورت دستی انتخاب و اضافه کنید.

 تنظیمات موس

در سربرگ Pointer Options می‌توانید سرعت حرکت نشانگر موس را به صورت دستی تغییر دهید. همچنین برای افزایش دقت موس گزینه Enhance pointer precision option در اختیار شماست.

گزینه ی Snap To نیز در صورت فعال بود به محض نمایش یک dialog box بر روی صفحه، نشانگر موس را به کلید پیشفرض این دیالوگ باکس منتقل می‌کند.

در بخش Visibility می‌توانید نمایش دنباله‌ی نشانگر موس را فعال یا غیر فعال کنید یا اندازه‌ی این دنباله را تغییر دهید. گزینه ی مربوط به مخفی کردن نشانگر موس در زمان تایپ و مشخصی کردن نشانگر موس در زمان فشردن کلید CTRL دیگر تنظیمات موجود در این بخش هستند.

تنظیمات موس

در سربرگ Wheel همانند اپ Setting می توانید میزان جا به جایی صفحه با اسکرول کردن را تعیین کنید.

بر خلاف گزینه های موجود در اپ Setting در اینجا میتوانید میزان جابه‌جایی صفحه در زمان اسکرول کردن افقی صفحه را نیز تنظیم کنید.

 تنظیمات موس

در سربرگ Hardware قابلیت خاصی در اختیار شما نیست اما می‌توانید از این بخش برای بررسی مشخصات موس خود نظیر اطلاعات مربوط به درایور استفاده کنید.

 تنظیمات موس

 

تنظیمات دسترسی پذیری

افزون بر تنظیمات عادی موس، Windows 10 تنظیمات قابل شخصی سازی دیگری را نیز برای بهبود دسترسی پذیری در صفحه ی Setting تعبیه کرده است.

برای تغییر تنظیمات موس در بخش Ease of Access مراحل زیر را دنبال کنید:

  • Setting را باز کنید
  • بر روی Ease of Access کلیک کنید
  • بر روی Mouse کلیک کنید

شما در این صفحه می‌توانید رنگ و اندازه‌ی نشانگر موس را تغییر دهید.

تنظیمات موس

در بخش Mouse keys با فعال کردن گزینه ی “Use numeric keypad to move the mouse around the screen” کلید های بخش عددی کی‌بورد می‌توانند برای جا به جایی نشانگر موس استفاده شوند. برای استفاده ی بیشتر از صفحه کلید می توانید گزینه های “Hold down Ctrl to speed up and Shift to slow down” و “Use mouse keys when Num Lock is on” را نیز فعال کنید.

 

جمع بندی

به خاطر داشته باشید که بخش های شرح داده شده، تنظیمات پایه محسوب می‌شوند. هرچند این تنظیمات بر روی تمامی دستگاه ها قابل اعمال هستند اما موس ها و تاچ پد های بسیاری در بازار وجود دارند که قابلیت های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند و تنها از طریق نرم افزار اختصاصی مربوط به خود قابل تنظیم هستند.

شایان ذکر است مایکروسافت به زودی تنظیمات بیشتری را برای افزایش کارایی تاچ پد ها به ویندوز اضافه خواهد کرد و بخش های موس و تاچ پد از یکدیگر تفکیک خواهند شد. هرچند ما تا زمان عرضه ی آپدیت سازندگان ویندوز 10 شاهد این امکانات نخواهیم بود.

پاسخ دهید

1 نظر

Enhaded  ۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۲۲:۴۲:۲۹

https://vsdoxycyclinev.com/ - doxycycline hyclate 100mg tablet