تبلیغات

چطور جلوی بروزرسانی های خودکار ویندوز 10 را بگیریم؟

چطور جلوی بروزرسانی های خودکار ویندوز 10 را بگیریم؟

 چطور جلوی بروزرسانی های خودکار ویندوز 10 را بگیریم؟

نویسنده : مهندس یحیی صالحی

 

مدتی هست که آخرین نسخه از سیستم عامل محبوب مایکروسافت یعنی ویندوز 10 به صورت رسمی و در نسخه نهایی در اختیار کاربران قرار گرفته و با توجه به سیاست های مایکروسافت، بسیاری از کاربران به صورت رایگان این سیستم عامل را دریافت و راه اندازی کرده اند. آن طور که مایکروسافت می گوید در حال حاضر بیش از 110 میلیون نفر پس از نزدیک به دو ماه از عرضه نهایی به ویندوز 10 مهاجرت کرده اند و این عدد به مرور در حال افزایش است. در کنار همه نکات مثبت و خوبی های ویندوز 10، یکی از مواردی که باعث می شود خیلی از کاربران از این سیستم عامل دلخور باشند بروزرسانی هاست. اگر پیگیر اخبار باشید حتما می دانید کاربرانی که از نسخه خانگی (Home) ویندوز 10 استفاده می کنند نمی توانند به صورت مستقیم دریافت بروزرسانی ها را غیر فعال کنند و به همین دلیل هر بار که آپدیتی از سوی مایکروسافت عرضه می شود، فایل های مورد بحث به صورت خودکار دانلود شده و روی سیستم کاربر نصب می شوند. البته اگر از دید امنیتی به موضوع نگاه کنیم کار مایکروسافت کاملا منطقی به نظر می رسد چون همه کاربران آخرین بسته های امنیتی را دریافت می کنند. اما اگر از دید کاربرانی که همیشه با مشکل حجم مصرفی اینترنت و قیمت بالای خرید حجم اضافه درگیر هستند به قضیه نگاه کنیم شرایط اصلا مناسب نیست. اگر شما هم از ویندوز 10 استفاده می کنید و با چنین مشکلی روبرو هستید در ادامه با ما همراه باشید تا راه حل غیر فعال کردن بروزرسانی های خودکار را با هم مرور کنیم.

برای این کار یک نکته تستی وجود دارد و آن هم اتصالات یا connection های ویندوز 10 هستند. ویندوز 10 برای شروع بروز رسانی ها در درجه اول به نوع connection شما نگاه می کند تا مطمئن شود برای مثال در حال استفاده از شبکه موبایل به عنوان مودم نیستید تا حجمتان ناگهانی به پایان نرسد. این Connection ها در اصطلاح metered هستند و اگر بتوانیم اتصال wifi خانگی را هم به لیست metered اضافه کنیم آن وقت دیگر روی این شبکه دانلود آپدیت های مایکروسافت انجام نمی شود. اما چطور؟ روش کار خیلی راحت است. به settings بروید و در آنجا Nerwork & Internet را پیدا کنید. سپس در پایین صفحه روی advanced options که زیر لیست شبکه های wifi  قرار دارد کلیک کنید. اینجا می توانید گزینه Set as metered connection را پیدا کنید. با فعال کردن این گزینه، شبکه ای که در حال حاضر به آن متصل هستید به فهرست ویندوز اضافه شده و دیگر روی آن دانلود آپدیت ها انجام نمی شود. البته فرض محال که محال نیست، اگر حجم رایگانی به شما داده شد یا حجم اضافه داشتید و نمی دانستید چه کاری با آن انجام دهید می توانید به همین مسیر مراجعه کنید و با غیر فعال کردن این گزینه، آپدیت های امنیتی مایکروسافت را مجددا دریافت کنید.

 

نکته اضافی برای کاربران نسخه Professional

اگر نسخه ای که نصب کرده اید Professional است به جز روش بالا می توانید یک کار دیگر هم انجام دهید. یعنی از طریق Group Policy دریافت خودکار آپدیت ها را متوقف کنید. برای این کار دکمه های windows key+R را فشار دهید و در کادر دستورات، عبارت زیر را تایپ کنید:

gpedit.msc

در پنجره ای که باز می شود به مسیر زیر بروید:

 Computer Configuration >> Administrative Templates >> Windows Components >> Windows Update

حالا Configure Automatic Updates را در بخش سمت راست پیدا کنید و روی آن دو بار کلیک کرده و آن را روی enable تنظیم کنید. بعد هم در بخش option گزینه notify for download and notify for install را انتخاب کنید. در نهایت هم تنظیمات را ذخیره کنید. حالا باید به قسمت windows update در بخش تنظیمات (settings) بروید، روی check for updates کلیک کنید و سپس advanced options را انتخاب کنید. اگر همه کارها را درست انجام داده باشید می بینید که پیامی به صورت Some settings are managed by your organization ظاهر شده که به معنی درست انجام دادن همه کارهاست.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...