تبلیغات

حافظه RAM و ROM چه تفاوتی دارند؟

حافظه RAM و ROM چه تفاوتی دارند؟

RAM/ROM Assembly

حافظه RAM و ROM چه تفاوتی دارند؟

نویسنده مهندس یحیی صالحی
 

تفاوت حافظه رام با حافظه رم یکی از مهمترین سوالاتیست که در فروم‌ها و سایت‌های بسیاری مطرح شده است. بخاطر تشابه اسمی که RAM و ROM دارند خیلی ها گیج شده و نمی دانند که تفاوت رام و رم چیست .در این مقاله به صورت کوتاه در مورد تفاوت حافظه رام ROM و رم RAM صحبت میکنیم .

درباره حافظه RAM

حافظه رم در کنار پردازنده استفاده میشود تا سرعت پردازش اطلاعات توسط پردازنده بیشتر شود . اطلاعات در هارد ذخیره شده اما سرعت هارد از سرعت پردازنده اصلی خیلی کمتر است و پردازنده  برای استخراج اطلاعات از هارد زمان زیادی نیاز دارد. برای همین یک حافظه رم RAM طراحی شده که سرعتش از هارد بیشتر بوده و هر لحظه هم می تواند اطلاعات خودش را تغییر دهد . داخل حافظه رم ، اطلاعاتی از برنامه در حال اجرا کپی می‌شود . مثلا موقعی که شما برنامه فتوشاپ رو باز میکنید ، یک سری اطلاعات از برنامه فتوشاپ که روی هارد وجود دارد ، داخل رم کپی شده تا پردازنده بتواند با سرعت بیشتر آن‌ها را خوانده و پردازش کند . حافظه رم انواع مختلفی دارد که معروفترین آن‌ها SRAM و DRAM هست .

درباره حافظه ROM رام

واژه ROM مخفف Read Only Memory هست به معنی حافظه فقط خواندنی . همانطور که از نامش بر می‌آید ، نمی توانید روی این حافظه چیزی ذخیره کنید . درواقع حافظه رام فقط در کارخانه سازنده پر از اطلاعات شده و دیگه نمی‌توان تغییرش داد. حافظه ROM مدل های مختلفی دارد، مثل PROM ، EPROM و EEPROM که EPROM مخفف  Erasable Programmable ROM بوده و EEPROM هم مخفف Electrically Erasable Programmable ROM است . این دوتای آخر با روش هایی مثل اعمال اشعه فرابنفش و یا اعمال ولتاژ بالا ، می توانند به تعداد محدود ، پاک شده و دوباره دیتا دریافت کند . پاک کردن اطلاعات موجود در حافظه رام کار زمان بر و سختی است . حافظه رام رو با دستگاهی به نام پروگرمر دیتا دهی می‌کنند .

از حافظه رام برای ذخیره کردن اطلاعات بایوس و یا فرمور دستگاه های الکترونیکی استفاده می کنند . موقعی که شما دستگاهی الکترونیکی رو روشن می کنید ، یک سری اطلاعات مربوط به بالا اومدن اون دستگاه ، باید لود شود ، این اطلاعات همیشه ثابت هستند . مثلا تو کنسول های بازی مثل ایکس باکس ، پلی استیشن ، سگا یا نینتندو ، یه حافظه ROM وجود داره که اطلاعات برنامه نویسی بازی ها رو توی خودش جا داده و وقتی شما بازی رو اجرا می کنید ، این حافظه رام بکار گرفته می شود.

اما در برخی از دستگاه ها باید این فرمور آپدیت شود ، واسه همین از سال ۲۰۰۸ به بعد ، اکثر آی سی های ROM رو بر اساس تکنولوژی فلش می‌سازند تا قابلیت آپدیت داشته باشد . حافظه فلش هم می‌تواند نقش رم و هم نقش رام را بازی می‌کند یعنی هم مثل رام می‌تواند اطلاعات رو دائم ذخیره کند ( رام ) و هم اطلاعات می توانند پاک شده و دوباره نوشته شوند( رم ) .  احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند باید فلان فرمور مودم یا کامپیوترت رو آپدیت کنی . منظور همین حافظه رام است که از نوع فلش طراحی شده . اما جاهایی که نیاز به آپدیت نیست مثل کیبورد کامپیوتر ، حافظه ROM معمولی استفاده می‌شود . حافظه رام از ماتریکس دیود و یا ترانزیستور ساخته شده و هر دیود یا ترانزیستور حاوی یک سری اطلاعات است .

پس تا اینجا فهمیدیم که حافظه RAM و ROM هیچ ربطی به هم نداشته و هر کدام کار خودشان را انجام می دهند و انواع خودشان را دارند.

فرق حافظه RAM رم با ROM رام

■ واژه RAM مخفف Random Access Memory است به معنی حافظه با دستیابی تصادفی ولی واژه ROM مخفف Read Only Memory هست به معنی حافظه فقط خواندنی

■ حافظه RAM برای نگهداری موقت اطلاعات و افزایش سرعت پردازش دیتا استفاده می‌شود اما حافظه ROM برای نگهداری بلندمدت و بدون تغییر دیتا مثل فرمور.

■ اطلاعات حافظه رم هر لحظه می تواند تغییر کند اما در حافظه رام اطلاعات همیشگی هستند و فقط چندبار و آن هم با دستگاه و روشهای مخصوص می تواند تغییر کند.

■  تا وقتی که برق به حافظه RAM برسد ، اطلاعات را داخل خودش نگه می دارد و به محض اینکه برق قطع شود اطلاعات هم ریست می شود . اما حافظه ROM حافظه ماندگار بوده و با قطع برق هم اطلاعات داخلش می‌ماند یه جورایی مثل فلش مموری.

■ سرعت حافظه RAM بیشتر از ROM بوده ، بخاطر همین ، در مواقعی اطلاعات داخل رام روی رم ذخیره می‌شود

■ ظرفیت حافظه RAM خیلی خیلی بیشتر از ROM است . حافظه RAM تا چندین گیگابایت هم وجود دارد اما حافظه ROM در حد چند کیلوبایت یا نهایتا چند مگابایت است.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

پاسخ دهید

1 نظر

کوروش قهاری  ۱۴۰۰/۰۶/۲۵ - ۱۷:۰۴:۰۹

بسیار مفید آموزنده ممنون از شما جناب مهندس یحیی صالحی